ŽIVOTOPIS

 

Dušan Chaloupka se narodil v Boskovicích .

Umělecký směr DuChaism (Spiritsoulizm) je odvozený nejen od jména Dušan Chaloupka, ale spojuje myšlenku, že by obraz měl navozovat dobrou náladu mysli, skrývat něco tajemného, mít Duši a DuCha. Navazuje částečně na naivní malířství . Dušan Chaloupka je členem uměleckého sdružení  Parnas Brno a Spolku přátel naivního a amaterského umění.

Stručný životopis je zachycen na jeho obraze, kde ztvárňuje historický průchod prostředím a časem. Začíná originálním dobovým kočárkem se sudičkami. První sudička (matka) dává do vínku lásku, druhá spravedlnost jako symbol narození ve znamení vah, třetí, drží v ruce světlo-lucernu a přesně neví co věštit, tak proto dává do vínku X.

Relativní filozofické hodiny času , kde namísto číslic jsou dopravní prostředky od nejpomalejšího (kočárek) po nejrychlejší (raketa) mají znázornit, že čas s přibývajícím věkem ubíhá stále rychleji. Hodiny jsou nastaveny na 75 (věk v době tvorby obrazu) a zvýrazněná čísla 3 a 5 letopočet roku narození. Koloběh času je podbarven znameními zvěrokruhu. Dominantou obrazu jsou pyramidy jako symbol Egypta, kde strávil značnou část pěkného pracovního i soukromého života a kde obdivoval slohovou čistotu staroegypského umění.

Historická řada zaznamenává předválečné období, válku- hákový a rozlomený hákový kříž (1939-45), krátké období nadějí (45-48), kdy byl jeho otec starostou města, ,dále Brno, socializmus znázorněný srpem a kladivem rozlomeným v roce 68, cinkání klíčů 89 a různobarevné pokračování vývoje pro další generace.

Následující řada znázorňuje záliby: lyžování, cyklistika (do kopce), turistika, práce, běžky, setkání s přáteli, lukostřelba, cyklistika (s kopce) .

Charakteristickými místy jsou Boskovická radnice a kostel, Brno - Petrov, Moskva - chrám Vasila Blaženého a Kreml, NY - socha Svobody a návrat do místa činu Boskovice - chata.

Další námět ponechává fantazii. Sv. Petr vítá s otevřenou náručí u nebeské brány duše a na ruce má klíč života.

Nad tím všechno dění přepečlivě sleduje Boží oko.

Náměty obrazů měl v mysli dlouho při poznávání světa a zamýšlel se nad tím, jak by je ztvárnil on.

Při cestách měl možnost navštívit hodně zemí a seznámit se tak s různými kulturami a kulturními památkami. K systematickému malování se dostává ale až shodou náhod ve svých 75ti letech.

Osobní vztah k světu vyjadřuje tím, že je třeba pozitivně myslet a jeho obrazy vytvářejí kladný náboj. Nad obrazy je třeba přemýšlet a hledat v jejich imaginaci skrytého Ducha a Duši.